03 September 2013

Harga petrol naik lagi

Assalamualaikum

ini antara perbualan malam tadi....

BF: Harga minyak naik lagi....(nada sedih)

I: o ye ke....naik lagi? bila nak naik? naik berapa banyak?....

BF: start esok naik la harga minyak, naik 20 sen tu....banyak tu,ron 95 & diesel.Both naik.

I: so dua2 naik. jadi harga baru rm 2 la...( betul la kan)....tak sure sangat sebab I guna Ron 97....hehehe

BF: mesti banyak orang beratur beli minyak malam nie kat petrol station.... tak nak la beratur...beratur pun bukan boleh simpan tank penuh sampai setahun..

I: hahahaha....satu hari pun belum tentu tahan......

Isu: pelikkan kenapa setiap kali harga pertol naik mesti pakat2 berbaris kat petrol station beli petrol.cuba korang fikir berbaloi ke? dahla korang buang masa berbaris lama tunggu giliran.berapa liter je korang boleh stokkan minyak tu? I rasa kalu tak esok atau lusa mesti korang dah kena gak beli pertol dgn harga baru tu.SO apa faedahnya korang buang masa berbaris kat pelrol pump tu? I pelik sangat dan hairan kenapa senario nie acap kali berlaku sehari atau pada malam sebelum harga petrol naik esoknya. Korang tak pelik ke? cuba korang fikir betul betul? apa yang lebih penting nak jimat 20 sen atau gunakan masa korang yang I rasa lebih tinggi nilai tu dengan orang yang korang sayang.I malam tadi pergi makan tosei kat kedai mamak selepas balik dari tempat kerja.I rasa itu lebih menguntungkan...sambil tu bole la chit chat pasal apa yang dah berlaku hari nie dan cuba cari jalan untuk penambahbaikan untuk masa akan datang. bukanka itu lebih menguntungkan.

Hehe renung renungkan lah ya.memang membeli bila harga murah itu satu langkah yang bijak tapi kenala lebih bijak memilih satu2 tindakan supaya impak bijak tu lebih umph...masa yang berlalu takkan mampu kita undur kembali...harga petrol yang naik masih ada posibility untuk turun semula...tidak sekarang tapi suatu hari nanti.jadila rakyat yang bijak ok.


 


Assalamualaikum 

Happy reading.





No comments :

Post a Comment

Followers

Popular Posts

Designed By Blogger Templates